Skolebiblioteket

Skolens tre studiesteder har hvert sitt bibliotek, og som elev ved Narvik videregående skole kan du låne bøker og andre ting ved alle tre studiesteder. Finnes det ei bok ved Solhaugen som du ønsker å låne på Frydenlund? Si ifra, så får vi boka sendt til ditt studiested!

Åpningstider:

• Frydenlund: Mandag, torsdag og fredag kl. 08.15 - 15.15
  • Oscarsborg: Tilgang ved å kontakte administrasjonen ved behov
  • Solhaugen: Tirsdag og onsdag kl. 08.15 - 15.15

Bibliotekene har bare én bibliotekar på deling, og det kan derfor være lurt å ta kontakt på forhånd om du må reise litt for å komme hit.

På nettet er biblioteket døgnåpent! Søk i bibliotekets database og logg på Min side for å se dine lån her.
Her kan du også fornye eller se status på dine lån.

Gratis læremidler

Biblioteket administrerer skolens utlånsordning for gratis læremidler. Vi har ansvar for innkjøp, registrering og utlån av læremidler til alle skolens elever. For å låne bøker hos oss må du ha signert på en utlånsavtale. Elever i ordinære klasser på skolen får en sms i uken før skolestart med informasjon om dette. Du kan lese mer om dette på Nordland Fylkeskommunes nettsider.

Privatister og eksterne lånere kan signere en utlånsavtale på papir ved fysisk oppmøte på biblioteket.

Alle i Norge har gratis tilgang til Nasjonal digital læringsarena (NDLA).

Lånetid:

Lånetiden er som regel 4 uker for bøker. For DVD/bluray og tegneserier/tidsskrifter har vi stort sett ukelån. Lærebøker lånes hele skoleåret.

Legitimasjon:

Det digitale skolebeviset ditt fra PocketID-appen brukes som lånekort. Du kan også bruke annen legitimasjon med bilde. Les mer om digitalt skolebevis her.

Erstatning:

Du er økonomisk ansvarlig for lån i biblioteket. Vi sender purringer og påfølgende regning for bøker som ikke blir levert når lånetida er ute. Tap kan evt. erstattes med gjenkjøp. Uoppgjorte regninger sendes til inkasso. Ta kontakt med oss før det går så langt!  Purringene sendes til telefonnummeret som er registrert i skolens elevdatasystem ved skolestart, og du er selv ansvarlig for å informere skolen om du bytter nummer. Ta kontakt med skoleadministrasjonen for å endre dette.

Brukeropplæring

Biblioteket tilbyr ulike typer brukeropplæring; generell innføring for nye elever, søkekurs i trykte og digitale kilder, kildebruk og kildekritikk med mer. Spør bibliotekarene hvis det er noe du lurer på!