Lån og stipend

Alle elever i videregående skole kan søke om lån og stipend i Statens lånekasse for utdanning. Lånekassen avgjør om du er gyldig søker.

Informasjon om vilkår og frister finner du på Lånekassens nettsider.

Utstyrsstipend

Utstyrsstipend skal bidra til å dekke skolemateriell, som for eksempel leie av PC, kjøp av bøker eller kokkeklær.

Alle elever med ungdomsrett i videregående opplæring får utstyrsstipend, men du må søke om stipendet innen fristene 15. mars og 15. november. Utstyrsstipendet er ikke avhengig av hvor mye foreldrene dine tjener.

Nye satser for utstyrsstipend

Fra og med studieåret 2023-2024 finnes det fem ulike satser for utstyrsstipend for elever i videregående opplæring. Satsene for utstyrsstipend tildeles nå etter programområde, i stedet for utdanningsområde.

Hvor mye utstyrsstipend du får, avhenger derfor av hvilket programområde du tar. De nye utstyrsstipendsatsene er på 1196 kr, 2248 kr, 3625 kr, 4925 kr og 6153 kroner.

Les mer om utstyrsstipend her: