Skolestart

Skolestart er en stressende tid hvor mye skjer på en gang. Her er en liten oversikt over noen ting som kan være greit å vite og gjøre den første tiden lettere.

Trenger vi å kjøpe inn noe?

I utgangspunktet skal man ikke trenge å kjøpe inn noe spesielt utover helt vanlige skrivesaker og notatblokk, men på en del av yrkesfagene trenger man sikkerhetsutstyr og verktøy. På siden for linjen som ditt barn skal gå på kan du finne en oversikt over hva man trenger under spørsmålet "Hva slags utstyr trenger man?".

Hvem kommer barnet mitt i klasse med?

Som skole får vi alltid spørsmål om klasselister før skolestart. Disse holdes hemmelig frem til første skoledag da de i stor grad ikke er avgjort enda. Det er mulig å bytte klasse etter skolestart om det er legitime grunner til at enkelte elever ikke bør være i klasse med hverandre der det er mulig, men det er dessverre ikke nok at barnet ditt ikke ønsker å være i klasse med noen. Dette tas i samråd med skolens rådgivere etter skolestart og det er ikke mulig å endre på noe før det. Vi gjør vårt beste for å lage klasser som vil fungere godt sammen og er i kontinuerlig dialog med elever og foresatte for å sikre at det går bra.

Hvor og når skal barnet mitt møte opp?

Hvor man skal møte opp avhenger av hvilken linje man har kommet inn på. Vi pleier å legge ut en artikkel hvor vi forklarer spesifikke oppmøtesteder, men i utgangspunktet kan du gå inn på siden for linjen barnet ditt skal gå på og sjekke under spørsmålet "Hvilket studiested kommer jeg til å gå på?". Tidspunkt for oppmøte avhenger av om barnet ditt går på VG1 eller VG2/VG3. På VG1 skal man møte opp på studiestedet hvor linjen holder til på første skoledag. Tidspunktet pleier å bli publisert i en nyhetsartikkel på nettsiden til skolen. Dato for første skoledag finner man på kalenderen her på skolens nettside.

Får elevene gratis lærebøker?

Man betaler ikke lenger for lærebøkene på videregående i Norge. Barnet ditt vil få låne lærebøkene sine på skolens bibliotek helt gratis. Dette forutsetter at du som foresatt har signert på den digitale avtalen for utlån. Informasjon om hvordan man logger inn blir sendt ut på sms i uken før skolestart. I denne avtalen står du som ansvarlig for bøkene - også etter barnet ditt blir 18 år. Så lenge bøkene blir levert til biblioteket i god stand etter utdanningen vil dette ikke koste noe.

Bøker som ikke blir levert eller som er meget skadet medfører en faktura på 500 kroner per bok. Biblioteket vårt er svært samarbeidsvillige om elever har vært uheldige og tar kontakt med dem, og ofte kan det løses uten å måtte sende en faktura om eleven tar ansvar og sier ifra.

Hvordan får vi elevpc?

Informasjon om hvordan man logger inn blir sendt ut på sms i uken før skolestart. Når du signerer for lån av lærebøker, signerer du også for kjøp av en elevpc som barnet ditt skal bruke gjennom hele skoletiden. Om du velger å betale hele beløpet på en gang mens du signerer avtalen blir dette billigere, men det er også mulig å få faktura i posten og spre prisen ut over flere regninger. Mer informasjon om ordningen for elevpc finner du på siden om signering av avtalen på fylkets nettsider.

Hvordan får vi busskort?

Hver enkelt elev skal søke om dette selv. Dette gjøres gjennom portalen minskyss.nfk.no, og man må søke på nytt selv om man fikk busskort på ungdomsskolen. Så lenge eleven bor over 4 kilometer unna skolen gir dette rett på skoleskyss.