Forsikring

Som elev er du dekket av skolens forsikring så lenge du deltar i undervisningsaktivitet i regi av skolen, dette gjelder uavhengig av om du befinner deg på skolens område eller er på en klassetur i regi av skolen.

Begrensninger

Selv om du er under skolens forsikring finnes det begrensninger. Om du for eksempel ved et uhell klarer å ødelegge brillene dine mens du deltar i undervisning, dekker ikke skolens forsikring dette. Brillene dine står du selv ansvarlig for. Normalt sett når skade oppstår vil en lærer være der for å ta styringen og sørge for at alt går riktig for seg, men om du ønsker å avklare om enkelte situasjoner er dekket av forsikringen kan du kontakte ekspedisjonen på ditt studiested.

Skader under praksis i bedrift

Dersom det skulle forekomme en skade mens du er ute i praksis hos en ekstern arbeidsgiver skal det stort sett tas via arbeidsgiverens forsikring. Grunnen til dette er at arbeidsgiver i henhold til lov om yrkesskade plikter å tegne forsikring på alle sine arbeidstakere - også de som er midlertidige.