Besøk på Djupvik

En ansatt fra HRS står foran søppelhall og forteller om HRS sitt arbeide til elevene og lærerne. - Klikk for stort bilde Julia Harbrecht

Restaurant- og matfag VG1 besøkte HRS for å høre om hva som skjer med søppel i Narvik.

Onsdag 27. oktober tok klasse RM1A turen til Hålogaland Ressursselskap IKS, bedre kjent som HRS. Selskapet er eid av Harstad, Narvik, Evenes, Gratangen, Ibestad, Kvæfjord, Lavangen og Tjeldsund og har ansvaret for søppelhåndteringen i alle eierkommunene. HRS har 10 større eller mindre anlegg rundt omkring i Nord-Norge, og restaurant- og matfag-elevene tok turen til det lokale anlegget på Djupvik hvor man finner avfallsmottak, kildesortering, prosessanlegg, mellomlagring og det eneste avfallsdeponiet i regionen.

Turen skjedde i forbindelse med det tverrfaglige temaet "Bærekraftig utvikling" i den nye læreplanen som kom i Fagfornyelsen, og på Djupvik ble elevene vist rundt i anlegget mens de ansatte kunne fortelle om avfallshåndtering, søppelsortering, kildesortering og behandling av farlige avfall. Mest interessant var det for elevene å høre hvor mange tonn avfall som kommer fra studiested Oscarsborg hvert år, og hvor mye dette koster skolen.

For å lese mer om HRS kan man klikke seg inn på deres nettsider her. Vi takker HRS som tok seg tid til å snakke med elevene våre om et så viktig tema!