God sommer fra rektor

Rektor Anita Merete Sletbakk foran skiltet til studiested Solhaugen. - Klikk for stort bilde John Omland Kjære alle sammen! Vi er kommet til avslutningen på enda et skoleår der vi har vært nødt til å tenke på smittevern og følge smittevernregler.

Vi kan godt si at korona har spilt en stor rolle gjennom hele året, og på mange måter. Verden har endret seg, vi har gått glipp av en del ting som før var helt normalt, og vi har vært nødt til å tenke på nye måter. Vi som jobber her mener at vi har klart å gjennomføre skoleåret på en god måte, og håper og tror at dere har opplevd det samme.

På skolen er det likevel mange ting som ikke har blitt slik vi hadde tenkt. Blant annet ser vi at det er en del aktiviteter på tvers av klasser som vi ikke har kunnet gjennomføre, og innenfor noen fagområder har utplasseringer vært vanskelig, noe som har ført til at den praktiske opplæringen for noen av dere har blitt noe annerledes enn den kunne ha vært. Og så ble det ikke eksamen, noe kanskje mange av dere er glad for..

Hvordan har det gått med det faglige arbeidet?

Målet for videregående opplæring er at alle elever skal fullføre og oppnå så gode resultater som mulig. Når vi ser på resultatene som er oppnådd, så går det i riktig retning, flere fullfører og består, og færre slutter i løpet av skoleåret.

Vi har gode resultater, og vi ser at det er gjort mye godt arbeid.

Det er også noen som av forskjellige grunner ikke har fått vurdering i alle fag, og som derfor har fullført skoleåret, men ikke bestått.

Til dere vil jeg si: Det kan være mange årsaker til at det ble sånn. Det kommer flere sjanser. Det tar bare litt lengre tid, eller at du må gjøre en ekstra innsats neste skoleår for å ta igjen det som mangler.

Jeg håper at dere alle kan se tilbake på dette skoleåret og si til dere selv:

Ja, jeg har lært mye, og jeg har gjort mitt beste!

Skolemiljø og engasjement.

På skolen vår er vi opptatt av skolemiljø, og at alle skal ha det bra.

I løpet av skoleåret som nå er over, så er jeg sikker på at dere har opplevd utfordringer, men også at det har vært gode læringsøkter, spennende aktiviteter og mange hyggelige opplevelser. Hvor mye av det ene og det andre har nok hver enkelt av dere opplevd forskjellig.

Det er viktig for framtida at dere unge er engasjert i saker som dere mener er viktig. Det kan gjøres på mange måter. Det kan for eksempel være gjennom å delta i elevrådet som gir mulighet til å påvirke hvordan vi har det på skolen vår og hvordan utviklingen av skolene i Norge skal bli i fremtida, og gjennom å delta i ungdomsrådet, som kan påvirke beslutninger som tas i kommunen.

For to år siden streiket ungdom i Narvik for klima, og var med på å kreve handling. Det har ført til at Narvik har åpnet Bærekraftslab for unge i Verdensteateret.

På skolen vår ønsker vi engasjerte ungdommer og et aktivt elevråd, noe vi vil jobbe med og legge til rette for også neste skoleår.

Til slutt vil jeg minne om to ting som er veldig viktig!

1. Uansett faglige resultat, så sier ikke karakterene dine noe om deg som person, men viser hva slags kompetanse du har vist i hvert fag ut fra læreplaner som er bestemt. Det er veldig mange andre ting som er minst like viktig for deg og framtida di: Det kan være trygghet, samhold og fellesskap i familien, å ha gode venner, å kunne være en god venn, å kunne være til nytte, å tro på deg selv, å gjøre noe du har lyst til, og mange andre ting. Du bestemmer hva som er viktig for deg!
  2. De siste to årene har vært ekstra tøff for mange. Mye kontakt mellom folk har foregått digitalt, og mange sliter med psykiske utfordringer. Vi trenger alle å bli sett, og være en del av et fellesskap. Jeg ber derfor om at dere alle tenker dere om når det gjelder bruk av sosiale medier, og deling av tekst, bilder, film osv
    Husk at det DU gjør kan bety veldig mye for de som blir inkludert, og de som blir hold utenfor. Vi har alle et ansvar for hverandre!

Jeg håper at dere elever sitter igjen med gode minner fra dette skoleåret på Narvik videregående skole.

Til dere som slutter hos oss, så ønsker jeg lykke til videre.

Til dere som kommer tilbake til høsten, så ønsker jeg velkommen tilbake.

Til dere alle: Takk for i år, og god sommer!

Anita Merete Sletbakk, rektor ved Narvik videregående skole

Nærbilde av rektor Anita Merete Sletbakk. - Klikk for stort bilde John Omland