Info om covid-19 og smittevern

Bilde som viser en illustrasjon av koronavirus - Klikk for stort bilde Pexels

Beskjed fra rektor angående nylig smitte i Narvik.

Hei alle sammen!

Vi har registrert at det er noen tilfeller av covid-19 i vårt område og er kjent med et mulig smitte-tilfelle ved Narvik vgs per i dag. Vi vil ikke gå ut med informasjon om helseopplysninger på individnivå, men minner alle om viktigheten av å følge gjeldende retningslinjer og råd:

1. Syke personer skal ikke være på skolen. Det aller viktigste smitteverntiltaket er at syke personer holder seg hjemme, selv ved milde symptomer.
  2. God hygiene. Hostehygiene er viktig for å begrense dråpesmitte, mens håndhygiene(vask av hender) er viktig for å hindre kontaktsmitte.
  3. Redusert kontakt mellom personer. Unngå håndhilsing og klemming.

Dere finner ytterligere informasjon på nettsiden til Narvik kommune: narvik.kommune.no/helse-og-omsorg/helsehjelp/onformasjon-om-koronaviruset (lenke ikke lenger aktiv)

Alle som har symptomer skal holde seg hjemme, og oppfordres til å teste seg.

Teststasjonen er tidligere Framnes ungdomsskole, Øvreveien 5. Dette er samme bygg som vaksinering. Det er åpent for testing mandag, tirsdag og fredag 08.00-15.30 samt onsdag og torsdag 14.00 - 21.00. Man tar der en test og venter 20 min. Etter dette får man svar og råd for hva man skal gjøre videre. Man får også tak i selv-tester på apotekene.

I dag har alle voksne fått tilbud om dobbeltvaksinering og alle elever 12-17 år har hatt mulighet for førstegangsvaksinering. Derfor er også tiltaksnivået senket og samfunnet har åpnet tilnærmet normaldrift. Skolene følger de retningslinjer som til enhver tid blir gitt av våre lokale helsemyndigheter. Det vil si at både klasse- og gruppefag gjennomføres som normalt.

Ønsker dere råd er KORONATELEFONEN, 769 13 200, åpen fra 10-14 og 17-20 hver dag.

Det kan hende det iverksettes andre tiltak men dette er det som gjelder pr. dags dato.

- Anita Merete Sletbakk, rektor ved Narvik videregående.