Lærte om søk i snøskred

Redningshunden graver i snøhaugen for å komme frem til markørene under snøen. - Klikk for stort bilde John Omland

Ambulansefag fikk besøk av redningshund!

Lærer på ambulansefag Bjørn Einar Helland er matfar til en av redningshundene i Narvik-regionen, og med skredet i Beisfjord som bakteppe tok han derfor med seg schæferen Ice på jobb for å vise elevene sine hvor raske redningshunder er på å finne folk under de vanskelige forholdene i snøen. På gårdsplassen foran studiested Solhaugen ble to elever fra ambulanseklassen gravd inn i en snøhule som markører, og resten av klassen prøvde å gjette på hvor lang tid hunden ville trenge.

Alt fra 30 sekunder til flere minutter ble gjettet. Det endelige svaret ble at den veltrente schæferen gikk rett bort til stedet i løpet av rundt 15-16 sekunder, men den tok noe lengre tid før han fikk gravd seg inn til markørene. Under får du se noen bilder og en video fra øvelsen.