Sommerhilsen fra rektor 2023

Nærbilde av rektor Anita Merete Sletbakk. - Klikk for stort bilde John Omland

Takk for innsatsen dette skoleåret!

Kjære elever!

Vi er kommet fram til siste skoledag. Gratulerer med et vel gjennomført skoleår!
Ingen skoleår er like, og selv om skoleåret vi nå legger bak oss på mange måter har vært normalt, har vi likevel møtt mange utfordringer.

Fraværsgrensen i videregående skole har igjen blitt praktisert. Den har vært omdiskutert siden den ble innført for en del år siden, og har vært ute av bruk under pandemien. Det er igjen stilt krav om dokumentasjon for å dokumentere fravær.

Den digitale utviklingen, med kunstig intelligens og nye verktøy som ChatGPT har blitt veldig aktuelt i løpet av skoleåret, og det kan være fristende å bruke til å produsere tekst, selv om det ikke er lov. Hensikten med å være på skolen er å lære, og da er det viktig at vi bruker de verktøyene vi har, også digitale verktøy, på en god måte. Det skal vi jobbe mer med til neste år.

Mange av dere har vært opp til eksamen, de fleste av dere for aller første gang. Det kan føles både skremmende og urettferdig når noen blir trukket ut, og andre slipper, noen får sitt favorittfag og noen får det verste faget de vet. Det er uansett viktig at du har gjort ditt beste med de oppgavene du har fått.

Skoleåret har inneholdt både spennende læringsøkter, ulike aktiviteter og hyggelig opplevelser. Dere har også blitt utfordret, gjort nye ting, og vært utenfor komfortsonen i noen sammenhenger.

Et av målene vi har på skolen er at dere elever skal fullføre og oppnå så gode resultater som mulig. Jeg håper at dere alle kan se tilbake på skoleåret, være fornøyd med egen innsats, og at du vet at akkurat du har gjort ditt beste.

Husk likevel at de faglige resultatene du får fra skolen nå ikke beskriver deg som person. De forteller noe om hva du har oppnådd i forhold til det som står i læreplanen i de ulike fagene. De sier ingenting om hvem du er eller hva du står for, om du er en god venn, om hvor god du er til å ta vare på de du har rundt deg, eller hva du liker å holde på med.

Jeg håper og tror at dere alle har opplevd at skolen er et godt sted å være og et godt sted å lære, at du har opplevd å være en del av et fellesskap, og at du kjenner at du har vært med på å bidra til at alle du har møtt hver dag har hatt det bra.

Til dere som forlater oss for å begynne i lære, gå på en annen skole eller gjøre noe annet, så ønsker jeg lykke til videre.

Til dere som fortsetter hos oss til høsten, så ønsker jeg velkommen igjen.

Takk for innsatsen dette skoleåret!

God sommer!

Anita Merete Sletbakk, rektor ved Narvik videregående