Spreke elever på tur til Råna

Elev står på eldgamle skinner foran et dalsøkk med snøkledde fjell i sola. - Klikk for stort bilde Julia Harbrecht Idrettselever tok turen til det nedlagte kvartsbruddet.

Geografi-faget er ofte litt teoritungt. Da kan det være flott med en ekskursjon - særlig i det fine sommerværet som endelig har kommet til nord. Klasse ID2A tok derfor turen til Råna og 45 minutter inn i en bratt tursti i Eiterdalen, hvor man finner det nedlagte kvartsbruddet som var aktivt frem til 1966. Bygningene har forfalt siden da, men fortsatt henger arbeidsklær i garderoben som om arbeiderne bare har tatt helg. Under turen fikk elevene prøve seg som gruvearbeidere og hobbygeologer med å undersøke kvartsen som fortsatt ligger der.