Tok tentamen ute

To elever tar hjelmen av simuleringsdukken for førstehjelp etter en sykkelulykke. - Klikk for stort bilde John Omland Ikke alle prøver foregår med penn og papir!

Mandag 7. og tirsdag 8. juni tok elevene i ambulansefag turen ut for å bevise hvor mye de har lært gjennom skoleåret. På mandagen fikk vi litt regn, mens tirsdagen bydde på noe av det peneste solværet Narvik har hatt i år - det er forventet at elevene skal kunne prestere uansett hvilket vær det er, og dette er forventninger de innfrir med glans.

Tentamen i ambulansefag tar for seg mye, og i år fikk elevene prøve seg på ulike skademønstre i forbindelse med en sykkelulykke på elsykkel. Den høyteknologiske dukken til skolen kan simulere mange ulike situasjoner og gir et veldig virkelighetsnært bilde av hva de vil møte når de skal rykke ut i virkeligheten. Noen av skadene som stod på menyen var åpent beinbrudd i både arm og bein, samt hodeskader som følge av at sykkelfører ikke hadde på seg hjelm. Elevene samarbeidet godt og holdt hodet kaldt under press og viste at det er mye som skiller en vanlig person fra en utdannet ambulansearbeider.

I tillegg til en gruppeoppgave hvor de skulle takle de ulike skadesituasjonene hadde elevene også en individuell samtale med faglærerne Bjørn Einar Helland og Marit Sommerseth hvor de fikk mulighet til å si hva de ville gjort annerledes og svare på faglige spørsmål for å gi et bedre grunnlag til å sette karakter på.