Vaksinering mot hjernehinnebetennelse

Ungdom i alderen 16-19 år anbefales å vaksinere seg! Russen er spesielt sårbar.

Smittsom hjernehinnebetennelse skyldes meningokokkbakterien. Friske personer kan ha meningokokker i halsen uten å vite om det og dette ses ofte hos personer i alderen 15-25 år. Ikke alle av disse blir syke, men de kan smitte andre. Folkehelseinstituttet anbefaler derfor at ungdom i alderen 16-19 år vurderer å vaksinere seg. Les mer om hjernehinnebetennelse på Folkehelseinstituttets nettsider.

Bakterien smitter ved nærkontakt. I de fleste tilfellene skjer smitten fra friske som har bakterien i halsen. En kombinasjon av tett samvær med andrefesting med høyt alkoholforbruk og lite søvn gjør at ungdommer kan være spesielt mottakelig for smitte med meningokokkbakterien, og derav mer utsatt for å utvikle alvorlig sykdom. Det er vist at røyking, også passiv røyking svekker motstandskraften og øker smittefaren.

Russefeiring

For ungdom som er russ anbefales det at vaksinasjonen utføres i god tid før russefeiringen begynner. Etter vaksinasjonen tar det omtrent to uker før vaksinen gir beskyttelse. Beskyttelsen varer i flere år slik at man vil være beskyttet gjennom hele videregående om man er tidlig ute.

Denne vaksinen tilbys ikke i Barnevaksinasjonsprogrammet, og må derfor betales av den enkelte. Vaksinen kan settes hos helsesykepleier på faste annonserte dager, eller kan bestilles via time hos fastlege eller på vaksinasjonskontoret. Vaksinen ved Narvik vaksinasjonskontor og hos helsesykepleier har pris kr 300 per elev og må betales med kort ved vaksinering.

Helsesykepleier ved det enkelte studiested vil sette opp og annonsere fastsatt plan på sitt studiested når elever kan komme for vaksinering. På Narvik vaksinasjonskontor må time til vaksinering bestilles på forhånd. Dette kan gjøres på epost: vaksinasjonskontoret@narvik.kommune.no eller på telefon: 769 13 225. Vaksinasjonskontoret ligger i Kongens gate 49.

Ved bestilling av time kan fire eller færre elever komme samtidig. Husk å oppgi navn, fødselsdato og telefonnr. når du bestiller time.

Spørsmål vedrørende vaksinen og bestilling av time kan også rettes til helsesykepleier ved det enkelte studiested:

Frydenlund: Liv Conradi, mobil 908 85 007 og Lene Kvandahl, mobil 917 47 524
Oscarsborg: Elisabeth Mohn, mobil 971 95 601