Vinnerne kåret i essay-konkurranse på VG2

Nordland fylkeskommunes logo. Sort skip på gult skjold. - Klikk for stort bilde

Studiested Frydenlund holdt i løpet av mai en konkurranse blant VG2-elevene om å skrive det beste essayet. Nå er vinnerne kåret!

Tekstene ble skrevet på nynorsk og tok for seg varierte temaer som seg hør og bør i essay-sjangeren. Vinnerteksten tar for seg overgangen til de voksnes rekker og hvilke valg man må ta og hvordan fornuften og andre faktorer påvirker disse valgene. På andreplass finner vi en elev som skriver om hva fremskritt betyr for den unge skribenten, og hvor utilstrekkelig ordet blir for å vise hvor mye prøving og feiling som er involvert i fremskrittene.

Til slutt har vi tredjeplassen hvor den 18-årige jenta har blitt kalt inn til sesjon og derfor har begynt å tenke på friheten og hvor vidt man er egoistisk om man klager over et år med førstegangstjeneste i Norge når småjenter i Malawi blir ofre for barneekteskap. Det ble mange gode tekster i år, og det viser at morgendagens voksne har gode hjerner mellom ørene. Fremtiden er i trygge hender!