YAM – Et helsefremmende og preventivt skoleprogram for psykisk helse blant unge

Grønn logo med teksten "YAM" i store bokstaver og "Youth aware of Mental Health" skrevet med mindre tekst ved siden av. - Klikk for stort bilde YAM - Youth Aware of Mental Health I løpet av høsten gjennomføres undervisningsprogrammet YAM for skolens VG1-klasser.

YAM er en engelsk forkortelse som står for "Youth Aware of Mental Health". På norsk kalles det "Ungdoms kunnskap om psykisk helse". Dette er et helsefremmende og preventivt undervisningsprogram for psykisk helse blant unge, og gjennomføres av instruktører fra Mental Helse. [16.02.2024: Lenke fjernet da den ikke eksisterer lenger]

Programmet bygger på tung internasjonal forskning, utviklet av Karolinska instituttet i Stockholm og Columbia University, New York, USA. Det skal fremme samtale og diskusjon, utvikle ferdigheter for å møte livets vanskeligheter og øke kunnskap om psykisk helse. Målgruppen er skoleelever i alderen 13-17 år, og programmet er på 5 timer som spres utover tre uker.

Oppbyggingen av programmet:

1. Hva er psykisk helse.
  2. Selvhjelpsråd.
  3. Stress og kriser.
  4. Depresjoner og selvmordstanker.
  5. Å hjelpe en venn som har det vanskelig.
  6. Hvem kan jeg be om råd.