Ungdata-undersøkelsen

"" - Klikk for stort bildeInformasjon til foresatte og ungdom om Ungdata-undersøkelsen i Nordland 2022

I 2022 gjennomføres spørreundersøkelsen Ungdata Nordland blant elever på videregående skole. Undersøkelsen gjennomføres i den nærmeste tiden. Målet er å få en oversikt over hvordan ungdom har det, og hva de driver med i fritida.

FORMÅL MED UNDERSØKELSEN

• Gi ungdom mulighet til å fortelle lokalpolitikere og myndigheter hvordan det er å vokse opp i dag.
  • Gi kunnskap som kan brukes i kommunens og fylkets arbeid med å gjøre oppvekstsituasjonen til ungdom bedre.
  • Skaffe forskningsdata for å få mer kunnskap om unges oppvekstsituasjon lokalt, nasjonalt og over tid.

HVA SPØR VI OM I UNGDATA?

• Venner, fritid og mediebruk
  • Familie, skole og nærmiljøet
  • Helse, trivsel og livskvalitet
  • Mobbing, vold og trakassering
  • Regelbrudd og rusmiddelbruk
  • Kjønn, klassetrinn, foreldres utdanningsnivå og landbakgrunn, bosituasjon

Foresatte kan se spørreskjema ved å klikke på lenken nederst på siden.

HVORDAN GJENNOMFØRES UNGDATA?

• Det er satt av én skoletime til å svare på undersøkelsen, som foregår med en voksen til stede.
  • Undersøkelsen gjennomføres elektronisk ved at man logger seg inn på Ungdatas svarside med en tilfeldig engangskode. Koden kan ikke knyttes til den som svarer.
  • Elevene svarer ved å krysse av i spørreskjemaet.
  • Spørsmålene og svarene i spørreskjemaet kan bli lest opp for de som ønsker det. Dette forutsetter bruk av hodetelefoner.

DET ER FRIVILLIG Å DELTA

• Ungdom velger selv om de vil delta eller ikke.
  • De som deltar kan hoppe over spørsmål de ikke ønsker å svare på, og kan slutte å svare underveis, dersom de ønsker det.

SAMTYKKE FRA FORESATTE

• Du som er foresatt til en ungdom under 18 år, bestemmer om ditt barn skal delta i undersøkelsen eller ikke.
  • Hvis du ønsker at barnet ditt skal delta, trenger du ikke å foreta deg noe.
  • Hvis du ikke ønsker at barnet ditt skal være med, må du gi beskjed til kontaktlærer/skolen før undersøkelsen starter.

PERSONVERN

• Deltakernes besvarelser vil bli behandlet fortrolig. Kun forskere og rådgivere i prosjektet og firmaet som registrerer besvarelsene vil få tilgang til svarene.
  • Ingen som har svart vil gjenkjennes når resultater fra undersøkelsen publiseres.
  • Forskningsdata som inneholder mulige indirekte personopplysninger, vil bli oppbevart på et sikkert område fram til utgangen av 2026. Etter det vil alle opplysninger bli anonymisert.
  • Ungdata-undersøkelsen er godkjent av personvernombudet ved OsloMet (personvernombud@oslomet.no).
  • Datasettet vil ikke inneholde noen direkte personopplysninger, derfor er det heller ikke mulig å få deltakerens data rettet eller slettet i etterkant av undersøkelsen.
  • NOVA behandler opplysningene basert på samtykke til de som deltar.

BEREDSKAP

Skolehelsetjenesten vil ha beredskap i etterkant av undersøkelsen for de som måtte ha behov for det.

ANSVARLIG FOR UNDERSØKELSEN

Undersøkelsen gjennomføres av Velferdsforskningsinstituttet NOVA ved OsloMet – storbyuniversitetet og KORUS Nord, på oppdrag fra Nordland fylkeskommune.

KONTAKTINFORMASJON

Ungdata-koordinator:

Knut-Magne Nikolaisen, rådgiver
90 82 13 11knunik@nfk.no

Kontaktperson ved KORUS:

Bente Evensen, seniorrådgiver, KORUS Nord
41 61 14 80 / bente.evensen@korusnord.no

Trykk på lenken for å se spørreskjemaet for undersøkelsen: https://results.dk/UngdataQuestionnaire?guid=9W1N-8YGL-ESX1

Du finner mer informasjon om undersøkelsen på Ungdatas nettsider: https://www.ungdata.no

Information in other languages/informasjon på andre språk: https://www.ungdata.no/informasjon-til-ungdom-ogforesatte/ informasjonsbrev-pa-andre-sprak/ (lenken er ikke lenger aktiv)

Last ned PDF av denne informasjonen her. (PDF, 182 kB)